Verankerd

2012

Waarom wil brouwerij Het Anker uit Mechelen whisky stoken?
Op deze vraag hebben wij in een conceptplan een antwoord gezocht.
Dit plan ligt aan de basis van de uitwerking van de whiskyfles (uitgewerkt door Oskar D) alsook aan de ruimtelijke uitwerking:
– ruimtelijke vormplan site Blaasveld
– uitwerking bezoekerscentrum Blaasveld (Fugzia zorgde voor de uitwerking van het bezoekerscentrum en nam het conceptplan mee op in hun eigen ontwerp)
De kerngedachte van het plan vertelt de aantrekking van twee locaties (brouwerij te Mechelen – stokerij te Blaasveld) tot elkaar, met het behoud van de identiteit van beide locaties. Aangezien zowel het moutbeslag als de spirit in koperen vaten wordt gemaakt, stellen we voor om beide locaties conceptueel met een koperdraad te verbinden (koper wordt vandaag nog steeds gebruikt om sterke verbindingen te maken – lichtschakelaars, spoorverbindingen). De identiteit van de brouwerij is het bier. In het concept van de fles vertaalt zich dat in een onderkant die rond is zoals de bierfles. De identiteit van Blaasveld is het stoken. In de fles wordt dit bovenaan weergegeven in een meer typische vorm voor een whiskyfles.
De twee flessenhelften worden op hun beurt samengehouden en verbonden door een koperdraad. Ook in de verpakking vinden we dit beeld terug. De verpakking schuift open op deze lijn, en we merken duidelijk op dat de twee locaties op deze wijze met elkaar verbonden worden. In de uitwerking van het bezoekerscentrum te Blaasveld is resoluut gekozen om deze koperdraad te gebruiken. Hij vormt er als een ware de ‘rode draad’ en kronkelt zich doorheen het hele gebouw. Het verhaal van de whisky wordt hieraan door middel van houten panelen opgehangen en verankerd.