9 maanden wachten en uitkijken naar nieuw leven, en dan heerlijk genieten op de zogenaamde roze wolk is helaas niet voor alle ouders weggelegd. Voor sommige ouders komt die roze wolk zelfs nooit voorbij. Of ze zitten er even op, om er vervolgens precies zo hard weer af te tuimelen. Want ja, nieuw leven is een wonder. Maar ook intens. Alles verschuift.
Van kinderwens tot peutertijd staat alles op zijn kop: je lichaam verandert, je relatie schuift, je zelfbeeld kantelt. Dagen worden nachten. Rust wordt ruis. En terwijl de wereld daarbuiten onverstoord doordraait, wordt het vanbinnen soms stil. Pijnlijk stil.

Om de vele uitdagingen en worstelingen van pril ouderschap extra aandacht te geven met een campagne van Te Gek!? kozen we er met unik-id voor om de ballonnetjes van hierboven op te laten, maar dan anders. Niet om te vieren wat perfect is, maar om lucht te geven aan wat zwaar weegt.
De ballon werd het symbool van de campagne Dat lucht op!Want of ouders nu op springen staan, of net langzaam leeglopen: beide situaties verdienen zorg. Dat lucht op! nodigt uit om makkelijker hulp te vragen, of spontaan hulp te geven: Niet zozeer spullen, maar steun. Geen verwachtingen, wel nabijheid. In de vorm van een kommetje soep, een uurtje oppas, een warm bericht. Gewoon iets kleins dat ademruimte geeft.

Voor wie zich afvraagt hoe dat dan gaat: Opwww.datluchtop.be maak je eenvoudig een alternatieve geboortelijst aan. Zo wordt hulp vragen iets zachts, en hulp bieden iets vanzelfsprekends. Waardoor je als ouder voelt dat ouderschap geen solo-reis hoeft te zijn.
Met Qmusic-dj Jolien Roets als warme stem in dit verhaal, hopen we nog veel ballonnetjes te zien opstijgen. Voor meer openheid. Meer draagkracht. Meer gezinnen die zich gedragen voelen en weten: we zijn niet alleen.
Deze campagne voor Te Gek!? kwam tot stand in samenwerking met het team van Link Inc.